29 March 2011

Premiile Gopo 2011 - un scurt review

"Premiile Gopo sunt premii cinematografice româneşti oferite de Asociaţia pentru Promovarea Filmului Românesc. Anual, sunt recompensate cele mai importante realizări cinematografice naţionale din cursul anului precedent. Numele festivalului vine de la Ion Popescu Gopo, drept omagiu pentru aniversarea celor 50 de ani de la câştigarea Palme d’Or-ului pentru "Cel mai bun scurt metraj de animaţie" de către cineastul român. Trofeul este creaţia sculptorului Adrian Ilfoveanu iar „modelul“ îl constituie celebrul omuleţ al lui Gopo. Prima ediţie a avut loc la 26 martie 2007 la Bucureşti."  (sursa:aici)
        Ajunsa la cea de-a V-a editie, Gala Premiilor Gopo 2011 a strans la un loc, luni 28 martie, sala Crystal Palace Ballrooms din Bucureşti, personalitatile filmului romanesc.Din cele 56 de titluri înscrise în cursa pentru nominalizările premiilor cinematografiei româneşti, 12 lungmetraje, 6 filme de scurt metraj şi 5 documentare au intrat pe lista celor care au luptat pentru cucerirea statuetelor Gopo.
         Evenimentul a fost transmis in direct pe ProCinema si prezentat de carismaticul Andi Moisescu. Am sa punctez cateva aspecte care mi-au placut si altele unde inca se vede ca mai avem de invatat. In primul rand nu mi-a placut faptul ca nominalizatii au fost prost asezati in sala, motiv pentru care castigatorii au ajuns greu la scena, momente in care toate lumea se uita de unde "rasare" castigatorul si in care nici prezentatorii nu stiau cum sa reactioneze, astfel publicul pierzandu-si interesul.
        Un al doilea aspect este faptul ca noi nu stim sa ne bucuram pentru altii, nu stim sa aplaudam, nu avem rabdare sa ascultam, prost crescuti asta e parerea mea. Foarte modesti in aplauze, un public fara vlaga si simtul umorului, a devenit repede plictisit de glumele fortate ale prezentatorilor, de montajele prezentate, de eveniment. Ar trebui sa se introduca un public, ca la Premiile Internationale, unde macar ei sa aplaude si sa isi aclame favoritii, ar schimba intreaga atmosfera a premiilor.
        Intrarea vedetelor pe covorul rosu a fost un moment destul de penibil- toti invitatii au fost adusi cu masini Dacia, sponsor al evenimentului. Amalia Enache si Mircea Solcanu, plin de emotie au intervievat cateva personalitati ce au calcat pe covorul rosu. Aici as avea de comentat lipsa intrebarilor serioase, lipsa de inspiratie, momentele ciudate in care reporterul si persoana intervievata nu spuneau nimic, parca asteptand fiecare ceva de la celalalt. Avem covor rosu si tinute destul de modeste. Se intelege prin asta faptul ca inca filmul romanesc nu aduce bani, oamenii din cinematografie  sunt prost platiti si nu toti isi permit sa dea sute de euro pe tinute de seara (aici se exclud cei care lucreaza si in televiziuni). Oricum nu cred ca era greu sa iti iei un pantalon de costum sau o fusta si o camasa si sa iti lasi blugii si tricoul acasa. Muzica ce vroia sa fie de fundal sau de prezentare nu incepea si termina niciodata la momentul oportun. Un public destul de nesimtit avand in vedere ca nu au asteptat ca Andi Moisescu sa isi termine speech-ul de noapte buna, si este de criticat modul in care publicul i-a intrerupt pe castigatorii celui mai bun film, vorbind , strigand peste ei, fluierand, astfel incat nici nu au terminat ce au avut de zis - tipic romanesc acest comportament, si mai pretindem ca restul lumii sa ne vada altfel, cand nici noi nu stim sa ii repsectam pe ai nostrii.
Nu vreau sa critic prea mult. E de laudat initiativa Asociatiei Pentru Promovarea Filmului Romanesc, faptul ca s-au inscris in concurs peste 50 de filme romanesti,ca aceasta editie a Premiilor Gopo a fost mai bine mediatizata si ca interesul pentru filmul romanesc a crescut. Un plus a avut si momentul "In Memoriam" dedicat celor care ne-au parasit in 2010, insa ma asteptam la mai mult de la acest moment.
Mai jos ii aveti pe cativa dintre castigatori si deasemena cateva imagini de pe covorul rosu. Astept si parerea voastra in privinta evenimentului : ce v-a placut? ce nu v-a placut? Seamana aceste Premii cu Oscarul sau Globurile de Aur?

CEL MAI BUN FILM (LUNGMETRAJ)

EU CÂND VREAU SĂ FLUIER, FLUIER (România-Suedia-Germania, 2010) Producător: Cătălin Mitulescu, Daniel Mitulescu (Strada Film, Film I Väst, The Chimney Pot)

Regia: Florin Şerban

CEL MAI BUN REGIZOR (LUNGMETRAJ)

FLORIN ŞERBAN - EU CÂND VREAU SĂ FLUIER, FLUIER

CEL MAI BUN ACTOR ÎNTR-UN ROL PRINCIPAL ÎNTR-UN FILM DE LUNG METRAJ FICŢIUNE

VICTOR REBENGIUC- Pentru rolul ION din filmul MEDALIA DE ONOARE

CEA MAI BUNǍ ACTRIŢĂ ÎNTR-UN ROL PRINCIPAL ÎNTR-UN FILM DE LUNG METRAJ FICŢIUNE

MIRELA OPRIŞOR- Pentru rolul ADRIANA HANGANU din filmul MARŢI, DUPĂ CRĂCIUN

CEL MAI BUN ACTOR ÎNTR-UN ROL SECUNDAR ÎNTR-UN FILM DE LUNG METRAJ FICŢIUNE

BOGDAN DUMITRACHE- Pentru rolul LAURIAN HAŞIU „LEU” din filmul PORTRETUL LUPTĂTORULUI LA TINEREŢE

CEA MAI BUNĂ ACTRIŢĂ ÎNTR-UN ROL SECUNDAR ÎNTR-UN FILM DE LUNG METRAJ FICŢIUNE

CLARA VODĂ- Pentru rolul MAMA din filmul EU CÂND VREAU SĂ FLUIER, FLUIER

CEL MAI BUN SCENARIU DE LUNGMETRAJ FICŢIUNE

TUDOR VOICAN-MEDALIA DE ONOARE

CEA MAI BUNĂ MUZICĂ ORIGINALĂ (LUNGMETRAJ)

VASILE ŞIRLI- CARAVANA CINEMATOGRAFICĂ

CEA MAI BUNĂ SCENOGRAFIE (LUNGMETRAJ FICŢIUNE)

CRISTIAN NICULESCU- CARAVANA CINEMATOGRAFICĂ

CELE MAI BUNE COSTUME (LUNGMETRAJ FICŢIUNE)

VIORICA PETROVICI- CARAVANA CINEMATOGRAFICĂ

CEL MAI BUN MACHIAJ ŞI CEA MAI BUNĂ COAFURĂ (LUNGMETRAJ FICŢIUNE)

DANA ROŞEANU- CARAVANA CINEMATOGRAFICĂ

CEL MAI BUN FILM DE DEBUT (LUNGMETRAJ)

EU CÂND VREAU SĂ FLUIER, FLUIER

Regia: Florin Serban

CEL MAI BUN FILM DOCUMENTAR

AUTOBIOGRAFIA LUI NICOLAE CEAUŞESCU (România, 2010); Producător: Velvet Moraru (ICON Production); Regia: Andrei Ujică

CEL MAI BUN FILM DE SCURT METRAJ

COLIVIA (România, 2010) Producător: Monica Lăzurean-Gorgan (4Proof Films); Regia: Adrian Sitaru

PREMIUL “TÂNĂRĂ SPERANŢĂ”

GEORGE PIŞTEREANU- Pentru rolul SILVIU din filmul EU CÂND VREAU SĂ FLUIER, FLUIER

CEL MAI BUN FILM EUROPEAN (DINTRE CELE DISTRIBUITE ÎN ROMÂNIA ÎN 2010)

PANGLICA ALBĂ / THE WHITE RIBBON (Franţa-Germania-Austria, 2009); Regia: Michael Haneke; Distribuitor: Independenţa Film

PREMIUL PUBLICULUI (PENTRU FILMUL ROMÂNESC CU CEL MAI MARE SUCCES LA BOX OFFICE ÎN 2010)

EU CÂND VREAU SĂ FLUIER, FLUIER – 55,858 bilete vândute; Producător: Cătălin Mitulescu, Daniel Mitulescu (Strada Film, Film I Väst, The Chimney Pot); Distribuitor: Metropolis Film; Regia: Florin Şerban